Objekt, třída

Z FAV wiki
Přejít na: navigace, hledání

[editovat] Třída

Třída: Elementární stavební prvek objektově orientovaného programování. Obsahuje předpis, podle kterého lze vytvořit instanci třídy - objekt. Obsahuje členské atributy a metody.

Zapouzdření: Třída zapouzduje atributy a funkce jako "její". Na venek komunikuje pomocí rozhraní, nebo odhaluje některé atributy či metody pomocí přístupových práv, většinou

Některé jazyky podporují i další práva, např Internal v jazyce C#, který dovoluje přistupovat k třídě z její assembly (aplikace, ddl knihovna,...)

Typy tříd:

[editovat] Objekt

Objekt: Instance třídy, obraz třídy v paměti, referenční datový typ. Přebírá atributy a metody své třídy. Je nutné jej vytvořit pomocí operátoru new, případně uvolnit pomocí většinou delete (pokud není garbage collector).

Třída vs Struktura: Třída a struktura (struct, record,...) mohou mít společné vlastnosti. Rozdíly se projevují podle jazyka, většinou je však platný ten rozdíl, že členské prvky struktury jsou public zatímco členské prvky třídy jsou private. V C# je další rozdíl v uložení (třída v paměti, struktura na zásobníku). Java struktury nemá, používá se final class

Konstruktor a destruktor: Metoda, která inicializuje, respektive uvolňuje třídu do/z paměti. Většinou nastavuje atributy třídy na výchozí hodnoty.

Gettery a Settery: Veřejné metody, které nastavují privátní atributy objektu či třídy. Používáme je, abychom zamezili entitám využívající atributy třídy nastavit tyto atributy na nesmyslné hodnoty.


Osobní nástroje
Jmenné prostory
Varianty
Akce
Navigace
Nástroje