Abstraktní datové typy
ADT je matematický model dat a operace nad těmito daty. Využívá základních datových typů pro konstrukci komplexnějších ADT, které využíváme pro snadnější organizaci dat a často pro optimalizaci algoritmů.
[editovat] Abstraktní datový typ
- je zcela oddělený blok, s klientským programem komunikuje pomocí rozhraní
- je nezávislý na implementaci, na venek se projevuje jen veřejnými metodami
- vše ostatní, kromě ovládacích metod, je uživateli skryto (samotná data a přístup k nim např.) (integrita)
- je (klientsky) nezávislým blokem, může jej využívat kdokoliv, kdo zná rozhraní (pokud je ADT tedy třeba v DLL knihovně, můžeme jej používat i z jiných jazyků) (modularita)
- je pevně a jasně definován
ADT definuje a podporuje tyto operace
- kostruktor - vytvoří istanci ADT
- selektor - vyhledá žádaný prvek (indexer, At(), Pop()...)
- modifikátor - upraví data ve struktuře (indexer, Push(), Add()...)
Těmito operacemi jsou data jako taková uživateli skryta. Dynamická množina - množina dat, které předchozí operace podporuje, základ většiny ADT
Příklady ADT:
- Seznam
- Fronta
- Zásobník
- Trie
- Binární vyhledávací strom
- Hashmapa
- ...
ADT je často využíváno návrhovými vzory. V některých jazycích lze ADT vytvořit jako generické, tedy vhodné pro uchování libovolného datového typu (např List<int>). Tyto generické ADT jsou také často v jazyce již implementovány jako knihovny (C# v Generics, C++ v Standard Template Library). U jazyků, které toto nepodporují lze využít Objekt, a ten přetypovávat, což není ideální, ale funguje. U jazyků nemajících objekt je to horší, musíme přijít s vlastní specifickou implementací.